Saturday, February 11, 2012

Skidskytte

Vi tillhör några av dem som gärna ser på skidskytte när det går på tv och jag har alltid undrat hur det skulle vara att se det på plats någon gång. Sagt och gjort! Vi bokade in oss på tävlingarna i Holmenkollen 3-5/2. :)
 Så här såg det ut på tunnelbanan på väg upp till tävlingarna. Ganska så mycket folk som skulle dit, många många norskar (så klart!), en hel del tyskar, några få svenskar och flera stora gäng med ryssar.
 På vägen upp mot stadion såldes det en del supportersaker, halsdukar, pins, mössor m.m. Det verkade inte vara någon strykande åtgång på de svenska flaggorna, de var slängda på marken och några låg fortfarande i kartongen.....
Vi hade bra platser på "huvudtribunen", i början på upploppsrakan och bra sikt mot skjutbanan.
Hoppbacken i bakgrunden är riktigt snygg tycker jag! Skjutbanan syns tilll höger på bilden och straffrundan är i mitten. Det fanns också två stora skärmar att kolla på, den enda visade bilder ute från spåret, typ det man ser på tv hemma, och den andra visade resultaten efter alla skjutningar.
 Här värmer Helena Ekholm upp, hon är den andra åkaren på bilden. På lördagen gick det ju inget vidare men på söndagen kom hon 4:a. Tyvärr så har jag ingen bild på prisutdelningen med Helena eftersom jag var tvungen att uträtta ett annat ärende som tar lite tid när det är kallt och man har mycket kläder på sig...
Vi kollade på jaktstart på lördagen. Här kommer Magdalena Neuner, vinnare hos tjejerna.  Det blev dubbla tyska segrar då Arnd Peiffer vann killarnas lopp. Jaktstarten var baserad på torsdagens sprint, resultat för tjejerna och killarna.
 Så här såg fånarna från Skåne ut i den norska kylan. Det var inte så lätt att hålla värmen när man står utomhus i 4-5 timmar.
 Visst är de för gulliga, norskarna! De tar på sig sina lusekoftor och tar en sväng om för att få upp värmen i pausen mellan loppen.
Här syns legenden Ole Einar Björndalen, först i straffrundan. En del säger att han är kungen av skidskytte och det kan jag väl hålla med om, han har en helt sjuk meritlista! Den norska kungen, Harald, var där och kollade på alla loppen.
Prisutdelning för den den norska vinnaren Emil Hegle Svendsen på söndagens masstart. Bilderna blir inte så bra med mobiltelefonen. Jag kanske måste köpa en riktig systemkamera, kanske kan jag få lite tips av min svåger i SF när det gäller att välja modell? :)

No comments: